28 november 2013

Styrketräningen får sig en paus

Var i tisdags på lunchen hos en naprapat som jag aldrig har varit hos tidigare och som ligger precis på andra sidan gatan vid jobbet. Nu var det äntligen dags att kolla upp mitt nack och skulderproblem som jag har haft i två månader. Smärtan har kommit mer och mer med tiden och de var precis så naprapaten sa att jag har gått med detta ett tag nu kände hon när hon började "knåda".

Efter nästan 45 minuter lidande med knäckning av rygg/huvud samt hårt masserande med triggerpunkter med mera och en hel del svordomar från mig på stretchbänken så blev beskedet från min naprapat att nu får du lägga styrketräning på is ett tag och fokusera på att stretcha överkroppen istället. Så från och med igår får jag bara träna löpning med mage-/ryggövningar och ben tills den största smärtan är över.

Samtidigt fick jag hemläxa där jag skulle göra dessa två övningar nedanför två gånger per dag(morgon och kväll). De tar precis där jag har känningar och det känns kan jag säga, speciellt "pedalen" som jag kallar den (översta bilden).

Återbesök på måndag igen hos naprapaten och så får jag se hur ryggen mår då. Men jag kan verkligen tipsa dig som har dessa problem själv att köra dessa övningar två gånger om dagen. De hjälper!



Stretching för musklerna mellan ryggraden och skulderbladet.

Stretching av bröstmuskulaturen. Kan utföras lika bra i dörröppning.

Ha en bra dag!
/Robban

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar