29 april 2014

Blåslagen men nu har jag intyget!

Igår, äntligen, tog jag kursintyget för forssäkethet i Stockholm ström precis utanför slottet där det är som mest strömt. Ett intyg som jag måste ta för att få genomföra Åre Extreme Challenge.

Mina förväntningar när jag satt och väntade på Tobias (instruktören) var skyhöga men inte åt de positiva hållet utan de andra hållet. Jag har paddlat kajak en hel del nu men det är en stor skillnad att paddla t.ex. havskajak som man får hyra på olika kajakcenter än denna kajak som jag hade igår som var en forskajak.

Forskajaken för mig som nu har testat detta är otroligt mycket mer ostabil, du välter mycket lättare än vad du gör med en havskajak (har dock aldrig vält med en havskajak). Med en forskajak gäller de att alltid, alltid ha paddeln i vattnet och jobba med den för att inte välta omkull. Det är din enda utväg från att inte hamna upp och ned.

Men som sagt, förväntningarna negativa och med de menar jag att jag visste att de var 4 grader i vattnet och forskajaken är ostabilare än dem jag är van vid. Så ett X antal simturer och upp och ned vänd i kajaken väntade mig. Oj, så rätt jag hade!

Det första som hände när jag hade satt mig i kajaken i vattnet efter ett teoripass på land och en lätt uppvärming med stretch så plurrade jag i på en gång. Där satt jag upp och ned och väntade på att Tobias skulle dra upp mig. Men, tyvärr missbedömde han avståndet till mig med sin kajak så han råkade köra på mig med spetsen på sin kajak rakt upp i käkpartiet på mig. Tur var, så kändes de inte så mycket då jag var i så pass kallt vatten (chock) att de kyllde ner käken ordentligt. Men efter kursen på löpturen hem började de kännas rejält i käken.

Efter denna kalldush så var det dags att börja lära sig vilken position i kajaken jag ska inta när jag voltar, hur jag ska simma med eller utan kajaken, hur jag ska ta med kajaken i forsen på ett bra och enkelt sätt. Många bra tips men också många volter med kajaken i det kalla vattnet (förbestämt och ej förbestämt).

Sen var det dags för mig att utmana strömmen och de två inledande försöken gick helt åt "fanders".
Voltade de två första försöken direkt efter jag vrider upp mot och längs strömmen men de två sista försöken klarade jag av galant. Otroligt roligt och man får verkligen en powerboost när man klarar av forsen på de sättet man ska göra. Härlig känsla!

Sista uppgiften som jag fick göra efter nästan två timmars paddlande i strömmen var att lära mig simma till land på rätt sätt i en fors. Så ner igen i det svinkalla vattnet och frusen som man redan var och simma 150 meter in till land i crawl. Det absolut viktigaste om en sådan situation kommer är att ha dina fötter uppe vid vattenytan hela tiden, du vet, vassa stenar och klippor på botten, inte skönt. 

Nu var kursintyget säkrat och iskall och genomblöt bestämde jag mig för att ta en löptur hem för att få tillbaka värmen i benen på 5 km istället för att ta bussen och frysa.

Sammanfattningsvis så var de en grymt rolig, svårt i början, lättare på slutet och lärorik kurs och det känns kanon att ha gjort den. Jag lovade Tobias att komma tillbaka och ta flera kurser och de kommer jag garanterat att göra.

Filmen nedan visar hur man ska göra för att ta sig ut i strömt vatten på rätt sätt och sen bara paddla på. Plockade den från Paddling Sthlm när de filmar från Stockholm ström. 






Så idag sitter man här med ett jack på näsbenet, en skön blå svullnad vid käken, fotleder lite ömma samt benen rätt blåa på vissa ställen. Men det är bara att bita ihop resten av veckan. Fyra pass återstår av denna vecka som nu är hård vecka. Ser fram emot MTB+löpning på lördag ute vid mina svärföräldrars landställe i Rö, nära Rimbo.

Ha en bra kväll!
/Robban

 

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar